کد مطلب:95649 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135

خطبه 152-ستایش خدا












[صفحه 368]

در صفات خدای تعالی و صفات ائمه دین سپاس خدایی را كه آفرینش هستی دلیل بر وجود اوست و تازگی در آفریده هایش نشانه ازلیت و جاودانگی اوست. و شباهت مخلوقات او نشانه آنكه شبیهی بر او نیست و او به گونه ایست كه حتی دانایان بر كنه او راه نیابند و پرده ها او را نپوشاند و بر حد و حدود او تعیین كننده ای نیست یگانه و یكتاست، نه بر حسب عدد شنواست نه به قدرت گوش، بیناست نه بوجود چشم، حاضر است نه به گونه ای كه رویت شود، دور است نه از جهت بعد راه... پیداست نه آنكه به چشم آید. پنهان است نه به قهر... هر كه او را محدود شمارد، او را شمرده است و هر كه او را بشمرد بر ازلیت و جاودانگی اش انكار كرده است. هر كه در چگونگی او گفت او را وصف كرده است و هر كه گفت او كجاست برای او جایی معین نموده است. اما او عالم بود، وقتی كه وقتی معلوم نبود. پروردگار بود وقتی كه پرورده ای نبود قادر و توانا بود وقتی كه هنوز قدرتی آفریده نشده بود... فروغ عدالتش بر همه جا نور افشانی می كند و هر آنچه می بایست آشكار شود به قدرت او آشكار شد. و طریق انحراف مسدود و راه انصراف از حق نابود شد. و گروهی به گروهی و روزی به روزی تبدیل گردید و ما منتظر این

دگرگونی بودیم. همانگونه كه قحطی زدگان و تشنگان در انتظار بارانند.

[صفحه 368]

ائمه دین از همین خطبه: پیشوایان پیرو خدا بودند و خداوند مهربان را به مردم باز شناساندند و هیچكس را راه بر بهشت نیست مگر آنكه پیشوایان خدا را بشناسند و از سوی آنان به جانب خدا هدایت شوند و كسی به دوزخ نخواهد رفت. مگر كسی كه منگر پیشوایان و منكر خدا باشد

[صفحه 368]

كه خداوند بزرگ شما را با اسلام بزرگی می بخشد و رهایی می دهد كه سلامت از اسم اوست و كرامت از وجود اوست. افراد دانا بایستی از زندگی خود بهره بگیرند و دانا و بینا كسی است كه حقیقت حق را بازشناسد و به آن بیاندیشد. و به بی دوامی دنیا و ناپایداری هستی آگاه باشد و اگر به راه راست قدم گذارد با عربت از گذشتگان باشد و از فروافتادن در گودالهای عمیق حسد و هوس بترسد و از یاد خدا غافل نماند. در همه حال از لغزیدن در سرابی كه ابلیس نقش می زند بپرهیزد. و از راه راست پا بیرون نگذارد و برای گفتن سخن راست بیمی نداشته باشد و بر خلاف قول خدا سخنی نگوید. ای كه به سخنان من گوش می دهی دیدی زخواب غفلت برگیر و دل از لذایذ دنیا بردار و آنچه از جانب خدا بر تو امر و نهی شده است اطاعت كن.

[صفحه 372]

درباره گناهان خداوند گمراهان و عاصیان و غفلت زدگان را مهلت داده تا بیدار گردند و به خود آیند و بسوی او بازگردند آنها كه رهبری و پیشوایی ندارند كه رهنمونشان باشد و آنان را بسوی نیكبختی سوق دهد.

[صفحه 372]

و اهل عصیان آنقدر پیش می روند تا كیفر تمرد خویش را به بینند و پروردگار عالم برای بیرون كشیدن آنان از پس پرده های غفلت و جهالت آخرت را در برابر چشمانشان نقش می زند و گنهكاران به چیزی كه در دنیا از آن روی گردانده بودند، روی می آورند اما این اقبال اینان سودی ندارد. چنانچه از گذشته خویش نیز نفعی نمی برند پس من به شما هشدار می دهم كه فریب دنیا را مخورید و برای آخرت خود توشه برگیرید و بیاد داشته باشید كه خداوند دنیا را چون گذرگاهی آفرید كه رهگذران برای خانه باقی خویش بهره برگیرند و سود و بهره داشته باشند. پس ای مردم از گذشته ها عبرت بگیرید و اندیشه خود را بكار گیرید از گمراهان دوری كنید. با گمراهان یاری نكنید و كاری نكنید كه برای شما باشد، دروغ نگوئید و از سخن راست نهراسید از مال و قدرت مغرور نشوید. در راه دنیا خواهی شتاب نكنید و در خواب غفلت نمانید به آنچه خدا در وظیفه تان نهاده بیاندیشید و با پیروی از پیامبر خدا راه سعادت و خوشبختی خود را بشناسید و بدانید از آنچه خدا برای شما تعیین كرده است گریزی نیست همچنان كه گریز از مرگ ناممكن است... پس تو نیز با آنچه خدا و رسول مخالفت ورزیده اند مخالفت كن و از تم

ایلات نفسانی خود بگذر و غرور و خودستایی را فراموش كن و به خاطر داشته باش نیك و بد تو در كارنامه كردار تو ثبت می شود و فردا، آن چیزی را درو می كنی كه كاشته ای زیرا كه دنیا مزرعه آخرت است. پس در اطاعت از خدا كوشا باشید و بدانید كه ائمه معصومین راهنمای شما در سفری هستند كه در پیش دارید و یا اینان شما را از فرامین الهی كه در قرآن مجید آمده است آگاه می سازند.

[صفحه 372]

خداوند همان قدر كه از بندگان متمرد و سركش خود خشمگین می شود از پرهیزكاران خشنود است. پس آنانكه در تعب و مشقت هستی خود را رنج می دهند مورد خشم خداوند و آنانكه عمل خدا پسندانه داشته اند، مورد رضایت خداوند بوده اند، بیاد داشته باشید آنچه می كنید خالصانه و بی ریا باشد. كه هر كس پنج خصلت را در خود داشته باشد، اعمالش مورد قبول خداوند نیست كسی كه شرك به خدا بورزد و در توحید و عبادت دیگری با شریك خدا قرار دهد كسی كه خشم خود را برای دیگران فرونشاند. كسی كه از بیان زشتی دیگران خودداری كند. كسی كه در دین بدعتی گذارد. كسی كه دورویی كند، و تهمت و افترا بر دیگران بزند.

[صفحه 373]

و مومنین به خدا این خصلت را دارند. فروتن و متواضع اند، از ستم كار پرهیز دارند از خدا می ترسند و دل بر گناه نمی بندند، تمرد و عصیان ندارند و در برابر خدا سرافكنده و بیمناكند.


صفحه 368، 368، 368، 372، 372، 372، 373.